"The man with the skin" - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Marja en Maartje - WaarBenJij.nu "The man with the skin" - Reisverslag uit Viljoenskroon, Zuid-Afrika van Marja en Maartje - WaarBenJij.nu

"The man with the skin"

Door: Marja en Maartje

Blijf op de hoogte en volg Marja en Maartje

06 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Viljoenskroon

Hey lieve lezers!!

Inmiddels zijn wij onze derde week ingegaan en jeetje wat vliegt de tijd! Om jullie een beetje op de hoogte te blijven houden over wat wij hier doen en meemaken, vertellen we jullie de highlights van afgelopen week.

Maandag was een erg indrukwekkende ochtend voor ons. Deze ochtend hebben we de man die verstoten was door zijn familie, hiv positief is en bekend met een huidprobleem verzorgd. Deze patient is in ons vorige verslag ook naar voren gekomen. De man was er nu erg slecht aan toe. De vorige keer dat we op huisbezoek waren bij deze man heeft Doedoe hem gemotiveert de medicatie voor zijn hiv en zijn huidprobleem in te nemen. Maandag schrokken we ons kapot.  Wat was deze man van middelbare leeftijd achteruit gegaan! Hij lag in een klein huisje van golfplaten op een stapel kussens. Vieze kleren, weken zichzelf niet gewassen en wat een stank. Erg vermagerd en nauwelijks meer aanspreekbaar. Samen met 2 mannelijke verzorgers hebben wij deze man gewassenen en gezalfd. Ogen rolde weg, versnelde ademhaling en ontlasting liet hij gaan. Wij keken elkaar aan en dachten precies hetzelfde: we zijn terminale zorg aan het verlenen. Wat deden de verzorgers het netjes en wat een geduld! Ondanks de vieze omstandigheden werd de man van top tot teen gewassen met een soort vaatdoek en een tijl met water. De man werd opgehaald door de ambulance en direct werd er een infuus ingebracht.  Doedoe vertelde ons dat de man er waarschijnlijk wel weer bovenop komt.Het meest heftige in deze situatie was de reactie van familie en vrienden van deze patiënt.  Er werd namelijk niet naar deze man omgekeken. Familie zat zichzelf buiten te bezatten. Zijn bang om zichzelf te besmetten met hiv, daarom laten ze hem maar allewn. Geen eten, geen drinken, niemand keek op of om. Sommige familieleden waren stoned. Ze lieten hem letterlijk wegzakken in zijn eigen stront. Kinderen lopen gewoon tussen hun eigen dronken en stonede ouders. Moeilijk om dit te beschrijven en het gevoel op jullie over te brengen via woorden, maar het was echt onvoorstelbaar om dit mee te maken.
Helaas donderdagochtend te horen gekregen dat deze man is overleden.

Dinsdag zijn we meegeweest met Doedoe en een aantal homebased care's om aan de andere kant van Viljoenskroon op een boederij voorlichting te geven over hiv en het gebruik van voorbehoedsmiddelen. Helaas kunnen wij zelf niet veel betekenen in het geven van voorlichting omdat de voorlichting gegeven wordt in??? (We weten dit taaltje ff niet meer ;) ) maaaar deze taal is hocus pocus voor ons. Gelukkig kan Doedoe goed Engels en translate ze de belangrijkste dingen. Wederom een vieze bende. Stank van hier tot tokio en de meest primitieve omstandigheden.  We hebben een 3 tal hiv-sneltesten gedaan. Bij een man van rond de 35, een man rond de 25 en een vrouw van rond de 22 jaar. De testen werden door Doedoe aangeboden, gratis. Binnen 10 minuten wisten deze mensen of ze hiv positief zijn. De uitslag werd in de transport auto gegeven door een mannelijke verpleegkundige. Hij was ook de enige die op de hoogte mocht zijn van de resultaten. Wij mochten alleen het aantal hiv positieve weten. Van de 3 testen bleek er 1 positief te zijn. De verpleegkundige verteld op dat moment welke actie er ondernomen kan worden om zo snel mogelijk te starten met behandeling en te laten testen op andere soa's. Een groot taboe hier. Ontkenning en schaamte blijft een groot probleem. Mensen laten zich te laat testen en weten te weinig over soa's. Er kunnen zoveel meer levens worden gered als mensen zich openstellen om zich eens te laten testen. Maja.. probeer dat maar eens voor elkaar te krijgen. Het zou haast verplicht gesteld moeten worden.
In de namiddag zijn we naar een traditionele healer geweest. Traditionele helers blijken veel voor te komen in zuid afrika, het is een beroep voor jong en oud. Iedereen met een probleem lichamelijk of geestelijk kan naar een healer toe om zich te laten behandelen met kruiden en snufjes. Maar ook geeft ze aan de toekomst te kunnen voorspellen. creapy!! Wij hadden een afspraak gemaakt met een traditionele healer van rond de 30 jaar om ons eens wat te laten zien. Ze husselde met stenen, schelpen, metalen, domino blokjes en weet ik wat en gooide het op een kleedje. De manier waarop de materialen vallen hebben dan een betekenis. Elk voorwerp heeft een betekenis maar ook de manier waarop ze ten opzichte van elkaar vallen. Er bestaan scholen om je te laten opleiden tot tradionele heler. Hmmm interesting? ? Makkelijk geld verdienen in ieder geval denken wij! Ze maakte contact met haar voorouders en ratelde een heel verhaal uit. Een studente heeft nadehand een reading gedaan. De studente krijgt een tweeling en haar toekomstige vriend zal vreemdgaan. Jaaajaa.. lekker nieuws of toch maar beter om niet te weten ;) maar goed conclusie: we kunnen niet wachten totdat ze zwanger is! Daarnaast een groot probleem: sommige tradionele helers beweren hiv en andere ziektes te kunnen genezen. Omdat er redelijk veel mensen zijn die in tradionele healers geloven,  ontstaan er op deze manier weer problemen doordat mensen hun behandeling niet krijgen. Ohg ohg en zo gaat het maar door. Maar zeker interessant en misschien nog maar een afspraakje maken voor een reading.  Gewoon om het te ervaren.

Woensdag hebben we geholpen met het schoolconcert. De kinderen van de school zijn al weken aan het oefenen met liedjes. Een lerares neemt dit op zich en wij en de studenten helpen af en toe. Wat was het leuk!! Kinderen geschminkt, in pakjes van maja de bij en Barbie gezet, podium aangekleed en zorgen dat het allemaal goed verliep. Alle familieleden mochten komen kijken en echt waar..we hebben nog nooit zo'n enthousiast publiek gezien. Geweldig. Iedereen danst mee en ouders liggen in een deuk om de kinderen. Kinderen worden hier  veelal opgevoed met de wat hardere hand.. toch zie je op deze manier ook veel liefde. Wel weer bizar om te zien dat een moeder van een kind zichzelf zo erg heeft bezopen tijdens het concert en zo normaal als het is vervolgens achter het stuur kruipt en met haar kind naar huis rijdt.

Vrijdag hebben we meegegeken op de dialyse-afdeling bij de huisarts van Lynette. Patiënten met nierfalen|problemen worden aan een soort kunstnier gezet en in 4 uur lang wordt het hele bloed gezuiverd. Super interessant en nieuw voor ons beide! Technisch, maar echt verpleegkundig werk. En kennis over de anatomie en fysiologie van de nieren wordt weer goed opgekrikt.  Deze week gaan we een paar keer om 05:15 ons nest uit om het hele proces (vanaf aansluiten van de apparatuur, tot aan afkoppelen) te zien en hopelijk te helpen.
s' Avonds zijn we met alle meiden naar clubs in Potchefstroom geweest en hebben we lekker dansjes kunnen wagen en jongeren kunnen spreken. We zitten hier toch wel afgelegen. Echt een heerlijke nacht. Wel een beetje wennen want uhm.. stijldansen blijkt onder de jongeren nogal populair te zijn en wij zijn toch wat meer van onze billen schudden;), maar goed uiteraard hebben we wel wat pogingen gewaagd. S' nachts met de taxi terug naar huis en toen kwamen we een andere taxi op de kop in de berm tegen. Okeeee..een dronken bestuurder. Wel even uitgestapt maar creapy zonder straatverlichting. Gelukkig was er al een andere bestuurder ter plaatse en leefde de man nog. Dus blijkbaar genoeg reden om weer door te rijden. Wederom een shock momentje.

Jeeeej en de zaterdag niet brak, zoals beloofd! De hele dag op de hospice geweest om speeltoestellen in elkaar te zetten en te verven. De studenten hebben veel geld opgehaald en konden zodoende spullen kopen voor de kiddos. Wat een toppers.

En tot slot: zondag naar het "wawielpark"geweest. Een vakantiepark met een waterpark, speeltoestellen voor volwassenen en een dierenpark. Lekker de hele dag aan de zwembaden gelegen en waterglijbanen afgeraced. De big 5 gespot :D helaas wel achter tralies hahah. Vergelijkbaar met een kinderboederij, maar dan een boederij met leeuwen en kamelen.  Met de rondreis hopen we dit zonder omheining te mogen ervaren!  Foto's volgen spoedig.  Dit was het weer voor vandaag. Hopelijk hebben jullie leesplezier gehad en baie dankie voor het volgen van ons blog ;)

Lieve groetjes,
Maartje en Marja

• 06 Oktober 2014 - 22:37

Hans:

Wat een ervaringen weer. Wat maken jullie veel mee, ook veel heel indrukwekkende , heftige dingen. Ik vind het erg fijn dat we zo op de hoogte kunnen blijven van wat jullie daar allemaal meemaken. Met de foto's erbij kunnen we ons een goede voorstelling maken van wat jullie allemaal beleven.

• 06 Oktober 2014 - 22:39

Hannie:

Geweldig om jullie zo via de blog te kunnen volgen.......en wat een uiteenlopende ervaringen. Helaas, dat de man gestorven is. Maar misschien is hij zo wel beter af.
    Jullie maken het goed, dat maak ik uit jullie verhalen op. Enerzijds veel doen en proberen te betekenen voor de kinderen en zieken daar, anderzijds ook genieten van de bijzondere omgeving.
    Succes weer en tot gauw horens!

• 06 Oktober 2014 - 23:53

Manon:

Hoi Marja en maartje,
    Wat ontzettend leuk om een klein beetje deel uit te kunnen maken van jullie avonturen.
    En wat fijn dat jullie wat kunnen betekenen voor de mensen daar.
    En bij het lezen van jullie verslag realiseer ik me , wat hebben wij het goed.!!
    En wat erg wetende dat op deze aard kloof mensen zo beperkt zijn door geloof, gebrek aan onderwijs of wat dan ook dat ze aan hun lot worden overgelaten.
    Meiden top wat jullie doen, en de vele verleners daar.
    Geniet van jullie tijd.
    Lieve groet Manon

• 08 Oktober 2014 - 16:12

T W Brethouwer:

mijn woorden schieten tekort bij zoveel ellende en onze machteloosheid als je zoiets leest.

• 08 Oktober 2014 - 22:34

Jan Carel:

Beste Maartje en Marja,
    Nou zeg, wat jullie allemaal wel niet mee maken in een week.
    Van droevige omstandigheden naar leuke ontmoetingen, 't ligt allemaal kort bij elkaar.
    Hoop dat jullie nog veel goed werk kunnen doen en wacht vol spanning op nieuwe belevenissen.
    Groetjes,
    Jan Carel

• 12 Oktober 2014 - 13:34

Silvia:

Tjonge wat een ervaringen. Je gaat hierdoor wel anders tegen het leven aankijken! Ik hoop dat jullie goed met deze emoties kunnen en leren omgaan. Heftig hoor!! Geef je ogen goed de kost en daarnaast lekker genieten! Lieve groetjes van Silvia.

• 12 Oktober 2014 - 13:45

Silvia:

Ha ha... ik had de foto's de vorige keer gemist.... lekker bezig hè...
    Leuke indrukken!

• 15 Oktober 2014 - 22:34

Veroni:

Indrukwekkend om te lezen wat jullie meemaken. Ervaringen die je nooit zult vergeten!
    Hartelijke groet,
    Veroni.

• 16 Oktober 2014 - 22:25

Elly:

Wat een verhalen! Diep trieste, en ontroerende momenten, dolkomisch en om te huilen, al die emoties volgen elkaar wel in een heel rap tempo op bij jullie!
    Om dit vol te houden lijkt het me wel heel belangrijk om regelmatig ook veel plezier met elkaar te hebben.
    So: have fun!
    groetjes Elly